Sunday 3 March 2013

Taip Sesuka Hati

Dah masuk bulan mac. Fuhh agak cepat masa berlalu, bosan pun ada gak klau masa terlampau cepat nie kan. Bulan 2 hari tu last la 2 orang staff bahagian 3d bekerja kat tempat aku nie.Yang sorg nak sambung study kata nya, yang sorang lagi nak keluar brsama jemaah tabligh ke luar negara. Nampak nye tinggal la aku dengan sorang 3d designer nie je yang akan buat kerja, hadoii. Xpela itu hal masing2, yang tinggal nie kene la berusaha terus kan hidup. Minggu lepas dengar citer ada kenaikan gaji, wallahualam le, Cuma dengar ura2 je, confirm nye tu xtau la bila ye dak. Ok la minggu lepas hari terakhir untuk bulan februari, aku datang office agak lewat, biasa dalam banyak2 satff, aku yang paling banyak share dalam company nie, jadi xsalah la kan kalau aku nak masuk sesuka hati kan, hehehe. Hari jumaat 28 februari 2013, aku sampai office tepat pukul 1.15 petang. Parking je kereta, konon2 nak masuk office punch card dan terus gerak pegi solat jumaat. Tapi bila aku keluar je kereta, aku nampak akak designer sorang nie tengah nangis kat luar office ditemani oleh suami beliau. Aku dapat tau, bahawasanya akak designer tu kata, gaji untuk designer belum dinaikkan, tapi gaji pekerja lain semua dinaikkan, jadi beliau agak kecewa dan membuatkan beliau menangis. Aku pun hanya mampu kata "Oooo, yeker".

Bila dengar gaji xnaik nie, mula la semangat nakbuat keje tu hilang serta merta. Serius xde semangat. Bukan apa, semua kehendak mereka semua kitorang designer2 nie dah penuhi, nak kata design xterpilih, aku rasa dah belambak2 mereka untung sebab design kitorang. Dulu mereka janjinak bagi komisyen, ermm janji tu dah lama sangat, seingat aku dari bulan mac 2012, makne nye dh genap setahun janji tu tinggal janji. Baru2 nie masa bulan 10, 2012, sama gak, janji nak bagi komisyen dan kenaikkan gaji, tapi habuk pun tarak. Ok2 aku dah berjuta kali sabar, alhamdulillah dan sangat bersyukur kerana meraka dapat orang yang sabar cam aku. Tahun baru 2013, sekali lagi kitorng designer nie dijanji kan untuk kenaikan gaji, tapi kali nie mereka ada bagi syarat dan entah apa bagai. Sangat mengarut. Bila dengar peristiwa yang mengatakan gaji semua pekerja naik dan hanya designer yang di anak tiri kan, sabar mulai berkurangan. Lagi pun aku memang dah nekad dah, limit aku boleh tahan sampai bulan 6nie je, klau hasil yang dijanjikan tu xde gak, pegi mampus la, aku nak blah dan klau boleh kasi ajar sikit mereka2 tu, miahahaha!.. .

Sebenarnye perenggan diatas nie just saje2 nak lepas tension, xde cerita apa pun. Apa yang aku nak citer nie pasal benda yang aku belum pernah buat lagi untuk tahun 2011 hingga  2013 nie. Nak tau apa benda nye tu, aku PONTENG keje. Bagi aku pemontengan nie adalah masalah disiplin yang paling teruk dari datang lewat ke tempat kerja. Bukan apa, klau ponteng terus dan duduk rumah diam2 xe masalah, tapi klau dah datang office pun halfday ikut sesuka hati mak bapak aku je, pastu xmasuk office pulak, pegi pulak merewang ke danau dan wangsa maju, sedut shisah pulak tu, haishhhh..! serius aku rasa hari terakhir februari aku sangat teruk, dah le hari tu hari jumaat, PONTENG, MERAYAP lagi, sedut SHISHA pulak tu, LEPAK pakai baju melayu pulak lagi, dah tu balek rumah ngam2 je time orang dah abis keje, sampai umah cam biasa, buat muka xbersalah. Disebabkan aku anak yang baik, jadi aku xboleh nak berahsia dan membohongi mak bapak aku, jadi aku pun bagi tau je la kata maka bapak aku nie, yang aku xmasuk keje dan merewang2 (tapi bab2 shisah tu xde la nak citer, itu kes nak mampos kalau terciter tu).

Bila citer bab ponteng memonteng nie, aku sstudy mata pelajaran memonteng nie time aku form 2, entah apahal pun aku xtau. Mungkin saje2 mals nak pegi sekolah kot, hahaha. Tapi time tu xde la serius sangat, sebab sekolah pun dekat dengan rumah, silap langkah boleh kantoi nanti, hehehe. Bila naik form 3 sampai abis form 5, aku budak baik, xde masa nak ponteng2 nie sume, hehehe. Tapi time buat kelas tambahan PMR dengan SPM dulu aku selalu gak ponteng, biasa la, ada ke buat kelas tambahan time hari sabtu dan cuti sekolah, mana la nak orang malas cam aku nie nak datang, buat le latihan sukan ke aktivit2 best ke, rajin gak la nak datang, hahahahahahaha. Bila dah start belajar kat pengajian tinggi, kira disiplin tu agak bagus, datang kelas tepat waktu, rehat tetap waktu balek hostel tepat waktu, cuma tido je xtentu waktu. Semester ke semester dah berlalu, masuk sem 4 dan 5 je dah mula dah tabiat malas, maklum le credit hour makin sikit, so kelas xbanyak la. Ape lagi keje memonteng je la, kelas pagi masuk lewat, kelas petang xmasuk langsung, fuhhh, melampau aku nie, nasib baik result ok klau x mau kene repeat woi.

Walaupun aku nie xjahat, xnakal dan lair macam budak2 lain, tapi kira ok la kan, pengalaman cam nie pun dah cukup untuk bekalan dan pengajaran buat aku, cuma tu le, bende yang dah berlalu nie biarkan la berlalu, yang sekarang nie dan yang bakal mendatang nie, harap2 aku dapat le jadi rajin sikit, RAJIN DATANG KERJA AWAL. Dah setahun lebih aku keje, jarang sekali datang awal. Kerajinan buat keje dah ok, hasil keje aku pun ok, cuma kedatang aku je yang x ok (bagi aku, sebagai designer nie datang lewat tu bukan masalah, jadi masalah nye bila keje yang diberi xsiap, tapi klau keje yang siap tepat waktu cam aku nie, so xde malasalah la kan, hehehe).



No comments:

Post a Comment