Tuesday 29 January 2013

Paling Aku Takut ( F.O.B.I.A )


Tajuk diatas tertulis, "Paling Aku Takut". Mungkin banyak benda yang aku takut. Tapi hri nie citer pasal benda yang paling je dah la ye. 

Tangga yang Ketiga

Sebagai manusia biasa msti ada benda yang kita fobia, kalau manusia cam aku nie aku fobia dgn anjing, xkira la anjing tu garang, jinak atau comel, asal anjing aq fobia. Salah satu sebab kefobiaan aku terhadap anjing adalah, sebab dia haiwan mughalazah. Ok la xpenting pn.. Bila dikenang kenang sang anjing nie dah tinggal kan sejarah hitam yg mendalam terhadap diri aku. First, adek aku pernah digigit anjing depan mata aku.. huhhh. Second, zaman dahulu kala, hobi aku suka sangat menyakat anjing2 peliharaan cina2 kat taman umah aku nie. Suatu hari untuk dijadikan pnegalaman hidup, sang anjing telah berjaya melompat keluar pagar dan mngejar aku. gila xsemput, nasib baik xkena gigit. Mana je aku jalan tempat yang ada anjing, mula la anjing2 tu nak memekak, ada yang atlet tu siap nak kejar2 aku lagi. Peristiwa2 lalu dah cukup mengajar aku erti penyesalan. Kini aku menjadi seorg pemuda yang fobiakan ANJING. 


Walaupun kaw comel, kaw tetap najis dan yang penting aq fobia ngan kaw, hahaha



Tangga yang Kedua

Fobia yang seterusnya, aku takut untuk bercakap. Sebab musabab aku takut nak bercakap, errrrrr.. seeeeee.. sebbbb.. seebbbaabb.. seebab.. sebab.. aaaaarrr.. aaaaaa.. aakkk.. aaakkkkkuu.. aakuuu.. aku gagap. Ye itu dia, itu lah yang aku nak cakap kn. Letihkan nak tunggu abis satu ayat.??, xpikir pulak yang aku nak bercakap nie lagi letih, aku lagi rela merentas desa 10km dari bercakap satu ayat. Nak cerita pasal gagap ni, aku pun xtaw cam ne boleh jadi cam nie. Mungkin turun temurun kot, kahkahkahkah. Apa yang aku dengar atok aku dizaman remajanya, beliau juga gagap, tapi bila dah meningkat dewasa, percakapan beliau ok, sempurna macam orang biasa. Alhamdulillah dah mnjangkau usia emas pun beliau ok lagi, pernah jd tok kadi dan imam masjid lagi tu, dasyattt. Pakcik aku yang sorang nie pun payah nk becakap gak, kadang2 ok, kadang sangkut2 sikit, kadang2 tu sangkut terus, lebih kurang cam aku je. Tapi kira ok la kan, dah ada kehidupan sendiri.Yang jadi persoalan nye, aku nie apahal pulak boleh jadi cam nie. Bapak aku punya la hebat dalam berdebat dan lantang bersuara, mak aku pulak punye la aktif dalam masyarakat. Ok je, klau nak kata atas sebab faktor keturunan ITU SANGAT MUSTAHIL, aku xpercaya. (tapi adek aku yang no.3 tu kadang2 gagap gak, adess nak percaya ke x..?? hahha)

Dah bertahun2 aku hidup sebagai manusia yang luar biasa, lama2 aku boleh selesa kan diri, walaupun kadang2 rasa rimas gak bila orang tengok semacam je, tambah2 pulak yang ada yang mengajuk2. Memang $%^)*&:@!$ betul la. Dah lebih 20 tahun aku hidup dibumi semnetara nie, macam2 cara dan kajian yang aku buat sendiri. Contoh, masa zaman bdak2 dulu klau nak mula cakap je aku kena hentakkan kaki, dalam 2-3 tahun pakai skill yang sama je, aku try ubah skill pulak, gerakkan tangan pulak, ermm skill nie nmpak lebih sopan. Kemudian, entah macam mana tetiba rasa bosan aku ubah lagi cara supaya nampak lebih rilek, kelip kan mata atau pejam kan mata untuk bberapa saat, gerak2 kan lidah untuk beberapa kali untuk memudahkan ayat yang ingin disampaikan lebih jelas dan mudah orang fahami. Ok cara yang nie aku guna sampai sekarang. TERBAEKK..!



Ada antara huruf2 diatas yang aku sukar nak zahirkan, contoh T, K, Q, W dan beberapa ayat yang dimulakan dengan huruf2 diatas

kajian untuk diri aku yang seterusnya, ermm aku terpaksa kawal makan, xboleh makan sebarangan dah sekarang nie. Contoh, coklat, kopi, tembikai, kobis, kacang2, xboleh nak minum ais terlampau banyak, xboleh nak belasah durian 2 bakul cam dulu lagi, daging pn dah xboleh makan dan macam2 lagi le. Adess macam2. Semua nie klau aku makan atau yang mana boleh makan tu tapi lebih had, aku akan jadi lambat nak bercakap. Huhh.. dah boleh sambung masters terus pasnie, xpun lompat ke doktor falsafah terus, hahha. Ini semua bukan apa, doktor kata thyroid gland aku akan aktif bila makan benda2 cam nie, apa motif pn aku xtaw, tapi memang nampak pun sebab2 nye tu. Jadi kajian aku dan rawatan doktor tu ada keserasian la disitu, hihihihihihi.

Mungkin dulu aku takut, risau dan rimas untuk bercakap, tapi kini alhamdulillah dengan sokongan keluarga dan kawan2 dah banyak membantu menjadikan diri aku lebih yakin depan khalayak. Terutama geng2 Kolej Kemahiran Tinggi MARA Rembau batch pertama yang dah memberi ruang dan peluang kepada aku, geng glorious 90s series dan xlupa geng steamboat celop2 kucai, dan jugak geng2 yang mengenali diri aku nie.

Tangga yang Pertama ( Diiringi dengan muzik rancak dan bunga api )

Perempuan. Kenapa dengan perempuan, xpelik pun kan. Tapi mungkin pelik kalau aku nie seorang yang takutkan perempuan. Bukan takutkan pontianak atau langsuir, tapi perempuan biasa. Macam2 cerita dan berita yang dikaitkan dengan perempuan, eeeuuwww.. seram niyhh.! Mungkin ia satu sejarah yang teramat dahsyat berbeza dengan kedahsyatan sang anjing tadi. 

Babak pertama, kenapa aku fobia dengan kaum hawa nie, sebab bila mngimbau sejarah nakal2 dulu, pernah le mengada2 buat karangan surat xrasmi kepada seorang gadis nie. Biasa la zaman kanak2 dah tentu la nakal2 comel kan, ayat karangan pun time tu cikgu boleh bagi D- je, tu pun sebab kesian, hahahaha. Aku nie karang la dengan penuh tatasusila dan lipat2 ikut suka (time nie xreti lagi nak lipat style origami) then, sumbat la kat bawah meja si gadis nie. Beberapa jam lepas tu, si gadis comel nie pun balas dengan karangan yang ringkas, gred C+ la yang aku bleh bagi (sebab ayat dye lagi panjang dari ayat aku, haha). Lalu disebabkan aku dah lancar membaca, aku pun baca lah dengan pantas dan penuh kefahaman yang mendalam. Perghh amekaw, karangan dye walaupun xberformat, boleh dapat C+ sebab maksud2 disetiap baris ayatnye menusuk sanubari. Ok aku rilek je buat muka pisang walaupun agak sakit hati gak time tu, hahaha, kan dah kena. Semenjak dari itu, aku mula berhati2 dengan perempuan. kahkahkahkahkah.

Babak dua, tahun 2002. Aku dan famili terpaksa berpindah ke penang atas sebab2 bapak aku ditugaskan menjaga cawangan disana. Okla, dengan hati yang hambar terpaksa meninggalkan kawan2 baik aku kat mukin batang kali nie. Tiba je hari pertama di sana xde bende menarik pun. bila dah mula kan persekolah ditempat yang baru, biasa la rasa janggal sikit, yela xpernah jd budak baru, asyik jadi budak lama je kan, haha. Sebulan sekolah ok, dua bulan pun ok, masuk 3 bulan 4 bulan nmpak nye msih ok. Tapi aku pun xperasan entah bila dalam senyap2 belambak gak awek2 penang dok usha aku, cehh bukan nak perasan tapi agak2 la ada yang sampai sanggup abiskan duit belanja untuk belikan something untuk aku, dah tu sape orang nye pun aku xkenal, ehh boleh pulak main passing2, hadoii. Nie yang buatkan aku seram ngan perempuan nie, bendenye ad, tapi siapa pengirimnye xtaw, ish..sih..ish, dah macam makhluk halus pulak. Naik sekolah menengah, ada sorang perempuan errr.. betina.. ehhhh perempuan la lebih sopan, xbaik kan nak betinakan manusia. Perghh.. mulut hang punya la kuajaq naa..! tapi bende nie xde kena mengena dengan aku pun. Pasal member aku nie, biasa la time nie belum jadi remaja lagi, pra remaja la senang citer, mulut nak sakat orang je, haaaaa.. apa lagi.. tua diaaa.. kena maki bak ang.. hahha. Seram siot insan berjantina perempuan nie. hihihihihi.


Agak2 bila la aku boleh jumpa bidadari dalam mimpi aku tu ye, hihihihi

2005 aku kembali ke tanah air, "Batang kali Aku Datang", dah macam tajuk filem pulak kan. Biasa la jadi budak baru buat kali kedua. Bosan, dikelilingi budak2 pandai dalam kelas, aku pun xtaw cam mana aku boleh masuk dalam kalangan budak2 pandai nie, padahal aku nie biasa2 je. Xpe la abaikan, walaupun time exam aku di kedudkan tengah2 dalam kelas tp PMR aku nampak nye aku puas hati dengan berjaya mngutip B dalam semua subjek (mungkin berkat bergaul dengan budak2 pandai nie la kot, hahha) Ok la itu citer aq cemerlang dalam PMR tanpa usaha. Bila dah usia remaja nie, aq paham, ramai yang tengah bercelaru (fuhh cara cakap cam dah warga emas je) mulut xreti jaga, nak cuba aktiviti2 yang xberfaedah, dan macam2 lagi. Makin diambang remaja macam2 perkara pelik kat perempuan nie. ish..ish.. seram2. Tambahan dengar cerita dari member yang berpengalaman, pulak tu aku pernah terlibat dalam satu insiden besar yang melibatkan perempuan, ish2.. beristigfar banyak2, serius la weyh kena berhati2 dengan perempuan nie. Silap langkah merana diri (bagi aku jela, bagi korang xtaw le.). jadi sebab tu la aku xreti nk bergaul dengan perempuan, hahha. (agaknye nak kawen nanti perempuan meminang aku kot, kahkahkahkahkahkah!)


Kesimpulan ringkas, Anjing atlet 100m, suka berlari dari bercakap, dan pontianak vs perempuan. Aku lagi FOBIA dengan perempuan. Sekian wabillahitaufik walhidayah..

No comments:

Post a Comment