Monday 4 February 2013

Pengalaman Paling Mengarut


Assalamulaikum kepada sidang2 huruf yang setia,

Terima kasih xterhingga aku ucapkan kepada incik Zamier Zainuddin kerana telah memberi aku ilham dalam menghasilkan satu blog yang entah apa2 nie. Aku akui aku gemar mengunjung blog blogger2 tegar di Malaysia nie. Banyak ilmu dan fakta menarik yang dah mereka kongsikan. Time dulu bila nak ketawa sorang2 atau nak bace bende2 pelik ada gak aku bace blog member aku nie, chronohunterz.blogspot.com. Macam2 citer ada. Bila dah bersekedudukan dengan incik Zamier nie dia lah pencetus idea kepada aku untuk mula menulis dalam blog yang entah apa2 nie. Sebenarnya aku xsuka menulis, tapi bila difikirkan dari aku menulis kat muka buku tu lebih baik aku tulis kat blog entah apa2 nie kan, banyak sikit yang dapat tulis. Tapi orite gak sebenarnye taip2 dalam blog entah apa2 nie, salah satu nye blog entah apa2 nie boleh jadi macam diari harian, mingguan bulanan atau tahunan. Selain tu gak blog entah apa2 nie boleh jadikan macam laporan aktiviti yang penah kita buat, pastu sahre ngan kawan2 tu pun klau kawan2 korang minat nak tengok la, hehhe. Bukan tu je, bila dah nama pun blog persendirian, jadi boleh la kita taip sesuka hati kan. Jadi blog entah apa2 nie gak boleh dijadikan tempat melepaskan tension dan marah, jadi xdelah kena darah tinggi ke, sakit jantung ke, atau kemurungan ke, hahahaha, lepaskan je semua kat pakar kaunseling blog entah apa2 nie.

Ok, aku bukan nak cite pasal blog entah apa2 nie, hal blog tu hal dia, skang aku dah taip satu perenggan nie, kita mula dengan topik yang sepatutnye. Serius aku bengang dengan orang2 yang bangang nie, kelakar pun ada. 5 September 2011, aku mula bekerja di salah sebuah syarikat swasta di Batu Cave, Selangor dalam bidang 3d designer. Keje aku xsusah pun, buat design booth exhibition je, pastu kadang2 dapat la job buat interior design sikit. Memang xsusah, model structure 2-3 jam, pastu mapping, agak2 xpuas hati buat lagi smapai puas hati, dah settle final render je untuk dapat imej yang jelas. Time render nie la seronok dapat tido2, borak2, tapi xleh nak keluar office, yang nie agak, yang nie agak xbest la, hahahaha. Time render nie selain boleh borak2 dengan nada suara yang berbisik2, facebook dan youtube xdibenarkan. Agaka malang untuk diri aku, klau xon facebook aku xleh nak wat keje. Ermm, aku pun xtaw dowh kenapa, walaupun aku xcahtting or apa pun, facebook wajib bukak. Macam youtube tu xpe la, bukan selalu nk dengar lagu pun, lagi pun lagu dalam thumdrive aku belambak, hahha. Sebab larangan kedua2 laman sesawang nie, kate nyee..... untuk mengelakkan pekerja leka dari menyiapkan kerja pada waktu nya. Ok, tu la satu alasan yang aku dengar agak berasas. Tapi dorg xpikir ke, KAMI DESIGNER, sementara nak tunggu render yang berjam2 tu xsalah kot kalau nak chatting sekejap. Alasan yang kedua mengenai Fb nie, korang xleh main Fb sebab nanti department marketing or admin nampak, nanti xadil pulak untuk dorang. Aikk..! orite yang nie aku agak terkejut la, hahaha. marketing tu keje nye jumpe client, meeting dengan client sana sini, yang admin pulak keje nye menguruskan hal ehwal pejabat, dah nampakkan keje dorang tu cam mana, ofkos la xboleh men Fb, nanti semua hal ehwal pejabat akan tergendala. Jadi apa masalah nak tahan2 golongan DESIGNER nie main Fb. (Lagi satu sebab, ada orang2 kata, bos gue xde Fb, thats why dia xsuka staff dia main Fb. hahaha, jeles la tue, tapi akhirnye kantoi gak satu hari budak graphic department aku jumpa Fb yang mencurigakan, siasat punya siasat tu diaaaaaa, bos gue punye, dah tu pakai gambar perempuan, nama perempuan, tapi mutual friend dia semua staff office yang sekutu dengan dia, kahkahkahkahkahkah!, bajet nak jadi stalker la tu, sori derr mungkin lu kena belajar gigih sikit pasal laman sosial nie.)



Ini lah Facebook kalau nak tau

Cerita pasal Fb nie aku xkesah sangat, lagi dilarang, aku on selamber derrkk je. Bukan aku kacau orang, bukan keje aku xsiap on time, keje aku siap awal lagi adalah. Xpela lupakan pasal Fb tu, yang penting keje2 aku siap dan cemerlang. Nak citer pasal ketensionan aku keje kat syarikat swasta nie, sebab utama tension bukan pasal facebook ye, jangan salah faham, hehehe. First aku masuk keje 5/9/2011. Serius aku cakap xmain2, aku tegok enviroment office sangat pelik. Benda pertama yang aku nampak pelik, suasana suram, sunyi, keadaan office pun xmenarik macam gudang pun ada gak, adehh. Walaupun agak pelik dipandangan mata aku, mata korang xtaw la kan, tapi nak citer pasal mula2 aku masuk keje nie, ok sebenarnye citer baru nak mula. Alkisah.. taibbbbb.. alkisah maka tersebut la kisah... taaaiiibbbbbbbbb.. Minggu pertama, aku melangok je kat opis tu xtaw nka buat apa, so biasa la budak baru kan, aku pun dengan selamber on le facebook, tetiba sorg designer tegur, "jangan on fb la, nanti bos nampak". Orite aku patuh dengan arahan, maklumla pekerja baru, hehehe. Hari kedua aku keje dorang cakap nak bagi surat2 perjanjian hape entah semua tu, tap aku tunggu punya tunggu punya tunggu dah 3 mingguuuuuuuu, surat tu xsampai2 kat tangan aku pun. Bertambah2 la musykil aku kat company nie. Minggu yang ke empat aku pun dengan selamber sekali lagi mengadap la boss aku (time nie dia belum boss lagi cuma timbalan je dan merangkap head marketing department). Lepas tu jawapan yang diberi agak celaru sikit, dia kata dia dah bagi surat tu kat sister admin tu (merangkap accountant), aku pun pegi la mengadap si admin tu, jawapan dia pulak, "owh surat tu, ada kat big boss la, dia belom sign lagi". Ok aku akur, dalam fikiran aku dah mula buat analisis sendiri, mungkin dorang nie jenis suka tangguh2 kan kerja.

Pada hari jumaat minggu ke4, aku tergerak pulak nak jumpe big boss aku tu. 15 minit sebelum balik, terkedek2 la aku mengadap big boss aku yang ranggi tu. Aku pun bagi salam dan memperkenalkan diri, pastu borak2 la sikit sebelum mintak surat tu. Borak dalam 2-3 ayat, aku pun tanya la sama ada dia dah sign belum surat tu, sekali lagi aku tekejut sambil tangan ke bahu mata keatas mulut senget. Big boss cakap dia dah sign dan dah bagi kat sis admin tu. Ape lagi, menyirap la. Seb baik big boss aku panggil sister admin tu mengadap dia. Big boss," saye dah sign kan surat tu, kenapa xbagi lagi, awak xboleh tangguh2 cam nie". Pastu boleh pulak yang sis nie (mood gelabah)" sory la boss saye lupa la, ada dalam laci saya". Bertambah lagi la andaian aku yang dorang nie jenis bermuka2. Bayak lagi cerita yang mengarut aku dengar, kebanyakannya xmasuk akal la, contoh, xde komisyen kepada designer yang dah berjaya dapat kan job, datang lewat seminit kena tolak gaji 5 ringgit, syarikat besar tapi xde duit, Human Resouse xteratur, tak tau undang2 dan akta pekerja 1955, pastu berentikan orang yang benar, cerita belakang2 dan create cerita memburukkan seseorang, busuk hati dan dengki, kedekut, bonus xde dengan alasan company xde duit dan tetiba salah kan designer, katanye designer xbuat kerja sungguh2 sebab tu xleh nak bagi bonus. Cam lahanat kan, abis yang korang untung beratus2 ribu tu sape punya design korang amek, bukan KAMI DESIGNER nie ke punye. Cilakak!. Sebenarnye banyak bende yang xmasuk akal dan pelik lagi yang dorang dah buat. Slip gaji xde, kalau xmintak xde la bagi, pastu bila mintak buat tarik muka dah tu tangguh2 kan pulak dan2 buat busy la hape la.

Bila si head marketing dah jadi bos (dinaikkan pangkat jadi boss syarikat sebab big boss mungkin banyak hal lain berkaitan duit yang dia nak pikirkan) lagi la macam2 undang2 bodoh yang dia buat. Alasan semua nya xpernah yang berasas, keputusan kebanyakannya xtepat dan xreti nak buat keputusan serta merta. Macam nie ke boss !?. Dia naik jadi pengurus pun sebab dia adek ipar big boss. Big boss sangat percaya kan beliau, so tanpa memikirkan masa panjang, si big boss nie pun serahkan la company nie kat beliau. Bermula si beiau nie jadi bos, konon nya nak buat perubahan, nak susun organisasi terbaik la KONON, tapi aku tengok makin tungganglanggang adalah, berterabur semua management. Suatu hari beliau cuba nak borak2 ngan aku, time tu keje aku baru siap so lepak2 la kejap. beliau yang berhasrat nak borak dengan aku jadi aku layan kan je la. Ok dia buka citer yang agak pelik, starting yang pelik dan sangat meghairankan. Angin xde ribut xde, beliau tanya aku cam nie, "korang designer apa yang korang nak sebenarnye ?." So aku pun dengan hati yang penuh kejujuran dan malas nak berselindung, jawab je la dengan selamber, "kitorang xde nak apa pun, cuma harap dapat dilonggarkan siktla berkenaan masa kerja kitorang yang kadang2 xtentu masa, klau boleh gaji tu berpadanan la dengan hasil kerja dan cara kerja kitorang, komisyen sepatutnye ada klau job2 dah konfem dapat.." . Xsempat aku nak habiskan cakap beliau mencelah, "ko kena paham zim, company kita company baru, untung xbanyak, lagi pun korang kena lah kerja bagus2 lagi, design bagi la gempak2, pasal komisyen tu nanti aku pikirkan cam mana, soal gaji tu insyaAllah nanti akan dinaikkan jugak". 


Setahu aku company nie dah 22tahun kot beroperasi, xkan xde untung, xkan komisyen dari 10K korang untung xleh nak bagi 1 peratus kat designer yang dah dapat kan job (dalam setahun 3 bijik keter big boss aku dah beli, bentley continental gt, porsche cayenne, toyota harrier, xmasuk lagi keter2 lama dia lagi yang hebat2, brabus la, toyota alphard dan sebijik superbike kat rumah dia). Marketing ada pulak komisyen, alasan korang sebab marketing ada komisyen sebab marketing xde OT, deyy, hal ehwal HR korang lemah sangat, admin korang zero xtau apa2, ok aku mengaku aku bukan lulusan human resouse, tapi belajar la, jangan bodoh sombong, malas nak belajar, comany duit banyak hantar la g kursus ke hape ke. Bila aku bagi tau dan terang kan pasal hal2 management nie korang xnak dengar, pastu buat tarik muka dengan aku, citer buruk2 belakang aku, pirahhhh..! pengecut !, bila aku dah terangkan macam2 yang korang tak tau, mula la mengaku diri tu SPM je, bodoh la apa la, deyyy bongok! kalau ko UPSR sekali pun, klau mau dengar cakap orang, makan diajar, ko xbodoh la derr, masalah sekarang ko belagak sombong sebab tu bertambah2 bodoh kau, hahahahaha.!. Dah mengaku bodoh, nangis2 depan aku, ingat aku simpati dengan kebodohan ko tu. Lepas peristiwa berkenaan, si pengurus dan kuncu2 nye semua anti aku. Pedulik apa aku dowh, xheran langsung. Diringkas kan citer, suatu hari aku cuti dengan alasan test JPJ, orite hati tenang pasal keje dah siap, kalau ada ap2 amend hari esok kan ada. Jadi aku cool je la pasal aku bukan ponteng, cuti aku pun dah lulus kan. Time2 tengah cuti tu, opis telepon, mintak aku betul kan design booth, alasan yang dorang bagi urgent, URGENT, urgent, aku manyampah dah dengar ayat nie, padahal bukan ada apa sangat pun, GAMPANGKAN!. Dah tu main ugut2 aku pulak, boleh pulak cakap cam nie, klau aku xdatang nak buang aku, cehh, apa motif ko nak buang aku, weyh bangang, aku xbodoh cam ko la. Nak ugut2 konon, sikit pun aku xtakut dengan ugutan bangang tu. Ok dengan rilek aku datang je opis, bila datang xde bende sangat pun nak kena ubah ada la sikit, tu pun sikit sangat, esok boleh repair. Saje nak carik pasal, menggelabah siot.


Semua hebat2, hasil dari mana, bukan duit KAMI ke. - 3 kenderaan dibawah dibeli dalam tempoh masa kurang setahun

Time nie aku dah mula syak dah, ada orang ke2, ke3 dan ke4 buat fitnah kat aku nie. Aku tau semenjak dorang tau background family aku dorang banyak cabar aku, tapi cam biasa aku rilek je. Diorang buat apa pun tetap dorang gak yang salah. Family aku bukan hebat pun, bapak aku keje biasa je, cuma dah bepengalaman la dalam bidang undang2 dan hal2 lain. So mungkin dorang takut bayang2 sendiri kot, ermm lantak la kome. Golongan2 yang betalam2 nie semkin giat menjalankan agenda mereka, susun strategi demi strategi konon nak bagi aku surrender. Aku cam biasa rilek je, luah kan kat Fb, citer masalah kat mak bapak aku, settle masalah, malas nak simpan dendam2 nie, lagi kalau bende tu bangang lagi la malas nak simpan2, hahahaha. Walaupun macam2 citer aku dengar pasal mereka burukkan aku, kata aku nak tumbuk muka bos la apa la, ok pasal citer nak tumbuk2 nie si bos nie ada sikt xpuas hati dan mintak face to face ngan aku, macam  biasa aku yang cool ag terlampau rilek nie masuk la bilik dia dan sengih2. Dia tanya "aku dengar ko nak tumbuk aku, betul ke ?, klau betul aku tunggu.". Jahanam gila cabaran dia, muka dia rilek pisang je cabar aku cam tu, ko ingat aku nie kosong ker !. Bukan nak belagak dengan ilmu yang aku ada, at least pelase la hormat sikit, sayang sikit mulut kau tu, nasib baik aku xbodoh macam ko, kalau aku nie bangang, dah lama aku sebat kau time tu tau!. Huhh, aku tau undang2 la, xde nye aku nak sebat kau, bukan cam kau dah bangang pastu nak cabar2 aku pulak, serius menggelabah. Entah mana la dapat cerita tanpa pucuk pangkal yang aku nak tumbuk dia, kahkahkahkah! nie la akibat nye kalau asyik syak buruk2 je kat orang. Xde keje carik salah orang.

Genap setahun aku keje kat syarikat swasta nie, satu lagi cerita yang agak bikin aku panas, si marketing tamak dan talam 2 muka nie dia susun citer lagi cantik. Ok aku memang banyak buat job dia, dan dia jugak banyak dapat job sebab hasil design aku yang gempak2. Xkesah la kan walaupun dia nie seorang yang agak leceh, nak itu la ini la, tukar tu la ini la, macam2 la lagi. Tapi yang aku sakit hati bak ang, depan aku punya puji cantekk punya, kata design client suka, gempak, nmpak ceria, puas hati. Seklai selang beberapa hari, cam haram jadah aku dengar cerita aku kat bos yang konon nye aku buat taik, design aku cam haram, measurement banyak lari, entah apa lagi la kan. CELAH MANA WEYH DESIGN AKU CAM TAIK!, bende dah siap tetiba ko cakap cam taik, xguna. Bukti aku dah nampak, ko yang xreti buat keje dah tu nak tuduh2 designer pulak, ok ko mintak aku datang site untuk tengok structure dinaikkan, time korang tengah bincang2 pasal measurement dan betekak dengan kontraktor tu ada korang pedulikkan aku, aku datang kat korang tanye pasal apa pun korang xnak layankan. So sape taik sekarang, dah la design negeri Terengganu aku lari dari design asal. Korang yang pilih salah, pastu salah kan aku pulak. Lagi anak haram.



Antara pavillion booth yang aku design. kebanyakan dapat, booth merah kat atas tu penah menang tempat pertama untuk event SDSI di MITC Melaka 2011. Xnampak lagi, so bahagian KAMI yang kau janji kan mana.!


2013, aku dikejutkan dari lamunan dengan cerita2 cam bangang lagi. Akhir tahun 2012 si bos nie ada janji nak naik kan gaji, ok dia kata perkara itu akan diberi tahu nanti. Kitorang nie malas nak ambik tau, dan malas nak berharap apa2 dah, sebab dah tau perangai dan cara pengurusan dorang tu. Jadi kitorang pun xde la amek serius sangat, tapi bila si bos dah bercakap, biasala manusia nampak macam xberharap, sebenarnye menunggu2 gak tu, hehehe. Beberapa bulan pastu, dia panggil sorang2 designer masuk bilik dia. Time turn aku, dia macam ada create story sikit, aku tak tau la apa motif dia susah2 nak create story. Xpe la aku layan je, mula2 dia tanay pasal design yang aku tengah buat, dia ajar aku pasal cara2 mengukur la hape la. Aku buat dak je, bukan sombong, tapi bende yang dia cakap tu kerja aku, so aku tau la nak buat apa, pelikkan. Tetiba masuk la agenda utama yang dia nak cakapkan kat aku, pasal gaji. "Aku xnak la jadi orang yang mungkir janji, yela kau tau kan yang aku naknaikkan korang gaji, tapi tolong la eh, baiki attitute korang, jangan datang lambat, kerja tu elok2 sikit". Aik, baru sekarang ko nak nilai attitute aku dan designer2 lain ke ?. Weyh nak bagi tau sikit nie, ko kena nilai dari awal kenapa designer datang lewat, sebab nye dah balek keje pukul 3-4 pagi sah2 la msuk lewat. Aku penah 2-3 kali balek pukul 6 pagi, 10 pagi esok nye, ada ko pandang pengorbanan aku dan designer2 lain, yang ko tau nak carik salah orang je. Hasil keje aku dan designer2 lain, ada ke mendukacitakan, xde la, klau job tu xdapt makne nye bukan rezeki la, lagi pun marketing korang lemah, xpandai nak present, serius aku cakap, nak bukti, semua adalah, aku dan designer lain bukan xpenah follow marketing masa meeting dengan client, semua bukti dalam poket la weyh. So bila dia dah buka citer pasal gaji dan cakap xnak mungkir janji pelancau entah, aku terus cakap dengan muka xbersalah dan selamber nye, "Xpe la bos saye dah letih dengar pasal naik2 gaji nie, saye pun xberharap sangat pasal naik gaji nie, cume saye harap bos dapat nilai betul2 apa yang saye dah buat, ok la bos sye banyak keje nak buat nie". Lepas aku cakap cam tu aku blah cam tu je dari bilik dia. Aku tak tau la apa dalam hati dia cakap, kahkahkahkahkah.

Satu lagi dorang janji nak bagi komisyen la hape la. Habuk pun xde, Tahun lepas dah belambak job designer dapatkan, tapi tetap jugak marketing dapat 6-7 ratus, masing tukar phone baru la, beli tab la, tukar seat keter baru la, cilakak kan. Yang designer besengkang mata, korban kan tidur, perah idea sampai lesu otak, perah tenaga apa semua, habuk pun xde. Yang terbaru, citer nie aku baru je dengar beberapa jam lepas. Si marketing yang muka bertalam tu dah berhenti serta merta, mungkin dia takut rahsia terbongkar kot, entah tu aku xank ambik tau, dia xde pun dah aman dah sikit. Tapi walaupun dia dah berhenti keje, tapi dia ada la chat dengan sorang designer nie pasal apa entah, tapi last2 ada pulak kaitan dengan aku, ehh petik2 nama aku pulak. Ceritanya sangat ringas tapi bebulu gak la aku bace chatting tu tadi, mereka buat cerita yang aku nie nak berhenti, tapi bukan dengan cara aku bagi surat resign. Jadi mereka membuat andaian yang aku nak kena kan company, dengan cara company akan memberhentikan aku atau kata lain company buang aku keje. Dengan itu mereka takut aku akan mintak pampasan 3 bulan gaji bila aku diberhentikan serta merta. Oleh itu jugak dorang membuat keputusan sendiri dengan tidak akan memberhentikan aku walaupun aku wat hal dalam office nie, sebsb dorang xnak bayar pampasan 3 bulan gaji kat aku. Terkekehkekeh aku bace dowhh, apa kebangang sangat, cetek gila IQ dorang. Xkebulur kot aku dengan pampasan 3 bulan gaji, basic aku baru 1200, klau 3 bulan gaji korang bayar baru 3600. Weyh pikir la xluak kot akaun korang kalau bayar aku 3600, hahahahaha, lagi pun klau korang buang aku tiba2 tanpa sebab yang kukuh, bukan aku dapt 3600 tu je, silap2 aku boleh dapat 200K atau lebih. Nak tau sebab apa, bila aku report je kat pejabat buruh, EPF, juru audit apa semua, lingkup la korang oii. Korang carik silap aku tanpa bukti, yang silap korang nie berguni2 kat tangan aku nie siap ada bukti hitam putih lagi, pirahhh weyh bodoh xmakan diajar.

Sekadar gambar hiasan, hahaha. Macam serupa je dengan citer aku. =_="

Pelik bin hairan, aku xtau la mana citer yang dorang dengar kata aku nak berhenti, ok memang aku nak berhenti, tapi aku bukan kejam la nak saman korang ke hape. Serius memang aku ada plan nak berhenti, tapi bukan sekarang, aku pun nak kumpul modal gak, bukan xnak carik keje lain tapi aku kalau boleh xnak keje dengan orang, aku lebih suka kerja sendiri, bebas, xmenyusahkan diri sendiri dan idea2 pun xde sape nak sekat. Tapi tolong la jangan nak buat andaian yang bukan2 pasal aku weyh, fitnah tu. Aku tau korang xsuka aku sebab aku banyak bangkang korang, aku bangkang sebab cara korang xbetul, menganiaya orang, undang2 xbetul, pengurusan salah, sekat rezeki orang, ugut2 dengan alasan yang bodoh, mana xkena bangkang. Tapi serius kot aku xpernah takot dengan ugutan korang, ok point korang nak sekat gaji aku sebab aku rajin gak datang lewat, tapi korang penah nilai x apsal aku datang lewat, pasal aku balik pagi. Memang kesalahan aku satu je la, aku datang lewat, tapi xde la lewat melampau, ala seminit dua je pun, dah tu tolak pulak 5 ringgit seminit, bila aku datang awal xnak pulak pandang bende yang baik2, asyik nak carik salah aku je. Setakat satu point je korang nak carik malasalh dengan aku, aku xheran la, point korang lagi banyak. Ingat la boss, aku tau ko dah menggelabah sekarang, nampaknye designer graphic sorang dah berhenti, tinggal sorang, xlama lagi, deigner 3d sorang dah nak berhenti gak sebab nak sambung belajar, yang sirang lagi 3d designer nak sambung belajar agama ikut tabligh 4 bulan, tinggal 2 orang je 3d designer yang lama nie. Aku tau kau dah terasa sempit sekarang, JAngan risau boss kalau kau xnak berhentikan aku, aku berhenti cara baik, ko pun xrugi apa2, tapi maybe aku berhenti bila kau dah mula2 terdesak dan sempit. PANDAI2 LA CARIK DESIGNER LAIN. Aku xpikir ada orang nak keje kat company kedekut macam nie, kahkahkahkahkahkahkah!. Bila pikir2 balik, memang xheran sangat akhir zaman benda2 cam nie berlaku, nabi dah sebut, antaranya, Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik.  Layan je la permainan mereka, algi pun mereka bukan boleh buat apa2 pun kat aku, hihihihihihihihi.




No comments:

Post a Comment