Thursday 16 May 2013

Selamat Hari Guru


Malaysia bagi aku negara paling bertuah, sebab apa bertuah?, sebab nye Malaysia antara salah satu negara yang paling banyak cuti dan mungkin juga salah satu negara yang paling banyak sambutan perayaan. Kalau korang tengok kalendar cuti umum dalam dunia nie, memang Malaysia paling banyak cuti, bab perayaan pulak, belambak2 perayaan  utama kat negara kita nie. Ok cukup sampai disini je citer pasal bende2 xpenting nie. Aku sebenar nye nak citer pasal, hari guru. Hari guru pun salah satu perayaan yang ada kat negara kita nie jugak, cuma xdela melibat kn cuti umum kan, hehhe. Hari guru nie di sambut sempena memperingati dan menghargai pengorbanan guru2 yang mendidik kita. Sambutan nie, sama macam hari bapa, hari ibu, hari jantung sedunia, hari aids sedunia, hari kanak2, semua hari nie disambut hanya untuk diingati dan dikenang, so xde la cuti, hehhe. Selalunye, hari guru, murid2 darjah satu la yang paling suka bagi hadiah kat cikgu, hehhe. Dah naik darjah 2, 3, 4, 5 dah malas nak bagi hadiah, darjah 6 lagi la, bajet dah besar, hahha. Time form 1 tradisi bagi hadiah kat cikgu kembali balek, biasa la mula2 jadi budak menengah kan, hahha. Dah form 2 samapi form 5 jangan nak bag hadiah, bag salam ke atau terima kasih kat cikgu pun dah xnak, hehhe, mungkin dah besar sangat la tu, hehhe.

Sepanjang aku bergelar pelajar sekolah dari tahun 1997 hingga 2007, sejujurnye la aku nak bagi tau, aku bukan minat nak bagi2 hadiah kat cikgu nie, bukan apa, bila aku pikir2 balek, mak bapak aku pun aku xbagi hadiah, ini kan pulak cikgu2. Ermmm, bila tiba hari guru, mak aku la sebok2 suruh aku beli hadiah untuk cikgu, ok la beli jugak la mug harga 2 ringgit patu balut cantik2, hehhe. Selalu nye aku akan bagi kat guru kelas je, cikgu2 lain xyah la kan. Bila dah naik form 4, xde lagi nak beli2 hadiah nie. Bila dah naik form 5, dah tentu la tahun last kat sekolah kan, jadi bila tiba hari guru aku ambik keputusan untuk bagi sesuatu yang lebih bermakna dari hadiah barang 2 ringgit kat guru kelas aku. Malam sebelum hari guru, aku beli kertas lukisan saiz A2 dan mula bancuh water colour dan asah pensil. Mengambil masa hampir sejam untuk melukis dan 3jam masa keseluruhan untuk melengkapkan satu potret guru kelas aku. Bila lukisan dah kering, aku gulung dan ikat pakai reben yang aku ambik dari bunga telur kenduri kawen. Sepanjang aku sekolah, aku rasa dalam semua guru kelas aku, guru kelas aku yang nie la yang paling aku hormat, beliau menggalas tugas sebagai guru kelas aku selama 2 tahun iaitu dari tingkatan 4 dan tingkatan 5. Bagi aku beliau memang layak dihormati dan mendapat kehormatan ini, bagi aku beliau adalah benar2 seorang guru. Beliau adalah Encik Redzwan bin Abd. Rahman, guru kelas dan guru untuk subjek matematik kelas aku 4 Teknik 1 dan 5 Teknik 1.

Tahun 2012 merupakan tahun memperingati ulang tahun ke 5 aku meninggalkan sekolah selepas tamat tingkatan 5. 16 Mei 2012, aku mengambil keputusan untuk bagi hadiah kepada bekas guru kelas aku masa form 3 dan form 4-5. Kalau sebelum2 nie, aku beli hadiah sebab di suruh oleh mak aku dan adek2 aku, tapi kali nie aku sendiri rasa nak bagi, hehhe. Barang yang aku beli mug dan mangkuk, mug untuk cikgu kelas aku tingkatan 3 dan mangkuk untuk cikgu kelas tingkatan 4 dan 5 aku. Aku beli mug dan mangkuk kosong, dan untuk nampak lebih bermakna, aku lukis le apa2 yang aku rasa sesuai. Alhamdulillah, mereka terima hadiah aku dan paling gembira mereka masih ingat aku, hehhe,(walaupun hrga mug dan mangkuk tu hanya rm2) yelakan kalau murid ingat cikgu tu benda biasa, tapi kalau cikgu memang jarang ingat murid, lagi2 kalau dah bertahun2 pulak tinggal kan sekolah, lagi pun banyak lagi murid yang dorang nak ingat nama kat dalam sekolah tu, hahha. Apa2 pun, perkara biasa kalau, murid benci cikgu atas sebab cikgu rotan dan denda pelajar, tapi kadang2 masa dibangku sekolah kita xpernah berfikir pasal kebaikan rotan dan denda tu. Bila dah habis sekolah baru sedar benda2 tu semua amat bermakna.

Cikgu Norzaini Bt. Adnan
- Guru kelas 1 Mawar 1997
- Subjek Bahasa Melayu dan Pendidikan Seni

Ini adalah guru kelas pertama aku. Beliau mengajar subjek BM dan Seni. Suara beliau sangat nyaring bila mangajar, kalau nakal sikit kami semua akan dicubit. Hadoi. Hobi beliau yang aku tau, beliau nie minat mengumpul setem, banyak setem2 lama dan baru yang beliau kumpul, geram pulak aku tengok setem2 beliau, rasa cam nak beli je semua setem kat beliau, hehhe.

Cikgu Norhanizah Bt. Basir
- Guru kelas 2A2 1998
- Subjek Bahasa Melayu dan Matematik

Cikgu aku nie kira golongan kurang upaya jugak la. Walaupun beliau nie kurang upaya, tapi tidak mematahkan semangat beliau untuk berkhidmat sebagai seorang guru. Beliau jugak adalah cikgu pertama yang memanggil nama ku dengan panggilan 'Azim.

Cikgu Nor Aziella Bt Hussein
- Guru Kelas 3A2 1999
- Subjek Bahasa Melayu dan Matematik

Yang cikgu nie pulak, beliau nie seorang yang serius, payah nak tengok beliau senyum. Bila murid2 nye buat silap sikit, mula la asyik nak marah je, mulut xhenti2 membebel, kalau keje math xsiap, abis ar kena cubit. Kadang2 sampai terkopek kulit dowhh.

Cikgu Ariza Bt. Shahabuddin
- Guru kelas 4A2 2000
- Subjek Kajian Tempatan

Ini pulak Cikgu yang bagi aku dulu adalah guru kelas yang paling garang. Beliau mengajar subjek KT. Pernah sekali, sorang murid beliau budak kelas aku gak, kena baling kapur dan kadang2 beliau akan baling pemadam papan hitam kalau xbagi tumpuan masa beliau mengajar. Kadang2 beliau mengajar kitorang subjek Sains gak itu pun kalau2 cikgu Sains kitorang cuti atau ada masalah lain.

Cikgu Rohaznira Bt. Abdul Hadi  / Ustaz Hafez bin Baharuddin
- Guru kelas 5 Amal / 5 Iman 2001
- Subjek Matematik / Agama Islam

Cikgu Rohaznira nie guru kelas aku yang paling melecehkan, sebab apa aku kata leceh, beliau suka soal murid2 sifir sebelum nak keluar rehat atau pun sebelum balik. sape2 dapat jawab boleh rehat atau pun boleh balik dulu. Perghh aku nie dah le bengap math, hahha. Ustaz Hafez nie pulak guru kelas aku lepas aku diturun kan kelas. Halamak kena turun kelas pun sebab result exam pertengahan tahun aku teruk, time tu sape periksa no 25 ke bawah akan diturun kan kelas. Aku pulak ngam2 je pekse nombor 25, cehhh. Xpasal2 je dapat guru kelas lelaki, hehhe. Tapi ustaz Hafez nie best, sebab beliau nie pada mula nya suka melawak, tapi lama jadi serius sikit, orang kata beliau jadi cam tu sebab terkena buatan orang, wallahualam.

Cikgu Mohd Nazri bin Abd. Khalid
- Guru kelas 6 Berkat 2002
- Subjek Bahasa Melayu dan Matematik

Cikgu lelaki kedua dalam sejarah guru2 kelas aku, hehhe. Cikgu nie mula2 aku tengok serius gila, tapi sebenar nye xde la serius mane, kalau masuk kelas, ada je lawak2 xmasuk akal yang beliau buat. Lagi satu, aku xpenah nak faham tulisan beliau, cakar ayam mengalahkan doktor, hahha.

Cikgu Badariah Bt. Abdullah
- Guru Kelas 1KM2 2003
- Subjek Sains

Cikgu Badariah, nama dah macam guru besar, ermm orang nye pun besar, harta pun besar. Umur beliau masa jadi guru kelas aku dah jangkau 41 tahun tapi masih belum mendirikan rumah tangga. Watak beliau sempoi, seorang yang sangat profesional.

Cikgu Hawyah Bt. Ismail
- Guru kelas 2KM1 2004
- Subjek Bahasa Melayu

Lembut je orang nye. Suara mendayu2 je, mengajar Bm, tapi kalau orang xkenal orang akan ingat beliau mengajar agam islam, sebab pakaian macam ustazah. Beliau sangat memahami murid2 nye.

Cikgu Jamaliah Bt. Ahmad
- Guru Kelas 3 Teknik 2 2005
- Subjek Bahasa Melayu

Cikgu aku yang sorang nie seorang yang xreti nak marah. sentiasa cool. Kalau marah pun beliau akan kawal kemarahan beliau dan sentiasa bersabar.

Cikgu Redzwan bin Abd. Rahman
- Guru kelas 4 Teknik 1 2006
- Subjek Matematik

Cikgu berjanggut aku yang pertama dalam sejarah. Muka serius mula2. Nampak garang je. Tapi memang garang pun. Walaupun beliau garang pelajar2 beliau sentiasa menghormati beliau.


Cikgu Redzwan bin Abd. Rahman
- Guru kelas 5 Teknik 1 2007
- Subjek Matematik

Encik Redzwan menjadi guru kelas aku buat tahun yang kedua, tahun nie memang mejoriti subjek2 kitorang cikgu yang mengajar xde pertukaran. So kitorang pun dah serasi dengan cara cikgu2 nie mengajar.


Tak lupa jugak hari guru nie bukan khusus kepada cikgu2 sekolah je, siapa yang bergelar pendidik, maka itu adalah guru, so selamat hari guru nie xterkecuali aku ucapkan kepada, pensyarah2 jabatan Perfileman dan Animasi Digital, Kolej Kemahiran Tinggi MARA Rembau, sir fariz, en. hanafi, en. fadzly, en. azam, en. shahrizam, pn. azura, cik sufinaz, cik marlia, pn. najihah, cik subriena dan pn. aisyah. Xjuga dilupakan, guru2 Persatuan Seni Silat Gayong Malaysia yang pernah mengajar aku, antaranya, ustaz nazri, ustaz azrul, cikgu khairuddin dan cikgu izzuden,

Aku bukanlah seorang pelajar yang femes, aku juga bukan lah seorang pelajar yang pintar, tapi cukup sekadar aku menghormati guru2 ku. Kerana aku percaya, walaupun kita xseberapa femes xseberapa pintar, insyaAllah restu dan keberkatan menghormati guru itu akan menjadikan kita seorang yang femes dan seorang yang pintar mengharungi masa hadapan. Alhamdulillah kini aku mulai merasa kebenarannya. Terima kasih cikgu..!

Selamat Hari Guru 2013



No comments:

Post a Comment